Cool box - aneb upgrade sportovního filtru
Cool box - aneb upgrade sportovního filtru
V podstatě všechny společnosti vyrábějící kónické vzduchové filtry, nahrazující Vaše původní – tovární tvrdí, že jde o nejlepší investici v poměru cena-výkon. Je to ale skutečně tak?
Co vlastně přívod vzduchu dělá
Motor potřebuje dodávky vzduchu a paliva, k tomu aby fungoval. Při prošlápnutí plynového pedálu pouštíte do motoru vzduch a palivo, které se smísí. Tato kombinace vytváří sílu potřebnou pro pohyb vozidla. Odpadní plyny jsou poté odvedeny výfukovým systémem. Čím více vzduchu do motoru přivedete, tím větší výkon i získáte, zejména pokud se jedná o vzduch studený. Většina z nás se z pochopitelných důvodů asi nebude zajímat o turba, či superchargery a tak je sportovní, kónický vzduchový filtr tou pravou volbou. Kónický filtr nahrazuje původní tovární a umožňuje lepší přístup vzduchu do motoru tím, že je vzduch přímo vystaven (tovární má o poznání nižší průchodnost). Tím se tedy do motoru dostane vzduchu více, což nám dá i vyšší výkon .
Všeobecný názor
Většina lidí tvrdí, že kónický filtr Vám zvedne výkon jen mírně. Vybraní lidé Vám řeknou, že tu nárůst výkonu není žádný, nebo tím, že je nasáván vzduch teplý je výkon dokonce snížen. Někdo může dokonce tvrdit, že kónickým filtrem si motor i poškodíte, protože nasává větší prachové částice než tovární filtry…
Skutečnost
Pravda je taková, že s kónickým filtrem opravdu ztrácíte výkon v městském (stop-n-go) provozu. Důvod je nasnadě. Když se plazíte půl hodiny rychlostí 50 a méně km/h, Váš motor se silně ohřeje. Chybí výraznější přívod vzduchu do motorového prostoru a tak Váš kónický filtr nasává horký vzduch od motoru. Takový vzduch má větší objem (než studený) a vejde se ho tudíž do válců méně. Jakmile se Váš vůz zase rozjede a do motorového prostoru proudí zase chladný vzduch, kónický filtr Vám výkon přidá. Popravě řečeno, kdo při popojíždění v zácpě potřebuje maximální výkon ?
Jak nejlépe využít sportovní filtr ?
I za jízdy (především ostřejší) vzniká v motorovém prostoru množství tepla. To do určité míry užitek z kónického filtru stále omezuje. Jak tedy dosáhnout nejlepšího výsledku ?
Tady je zapotřebí postavit si takzvaný “cool box”. Jedná se v podstatě o tepelný štít, který odstíní teplo od chladiče, svodů, atd.. Některé společnosti je dodávají, ale vyrobit si vlastní není vůbec složité. Jde jen o to, odizolovat filtr od zbytku motorového prostoru. Je důležité odizolovat co největší prostor. Čím více prostoru, tím více vzduchu, tím lepší odezva na plynový pedál. Odizolování prostoru, který nemá žádny hlavní přívod vzduchu bude stále fungovat, i když je dobré takový přívod mít. Většinou stačí průchod vzduchu kolem světel – skrz hlavní grill. Dále jsou možné vzduchové přívody trubicí odněkud z čela vozu, nebo otvorem v kapotě .
Výroba a instalace
Co se týče vzduchového filtru : nemontujte jej na dlouhé vzduchové přívody, naopak vždy co nejblíže jednotce (BOSCH), pokud vedete vzduch přívodem k filtru snažte se mít náběr co nejvýše nad vozovkou (u silnice je vždy o poznání teplejší vzduch a tady hraje roli každý stupeň dolů), zhruba nejlepší umístění náběru je v grillu vedle světel (může tam být problém, jak protáhnout vedení vedle chladiče, ale i to lze) .
Abyste si postavili coolbox potřebujete : hliníkový plát (zhruba 50×80cm, ale to si musíte přesně změřit – nejlépe je si udělat formu z tvrdého papíru a podle ní pak hliník vyříznout). Dále doporučují alobal. Tím oblepíte vyrobený hliníkový štít z obou stran. Nezapomeňte takto uzavřít co největší prostor. Co se týče hliníkového plátu, nedoporučují příliš tenký, jinak Vám bude za jízdy nepříjemně rámusit. Zásadou je, že není absolutně nutné tento štít izolovat i odspodu, ale je naprosto nezbytné nedopustit, aby se přes horní hranu přelýval teplý vzduch z motoru. Tady je potřeba trochu experimentovat s tvarem horní hrany v souvislosti s profilem kapoty. Není od věci oblepit horní hranu gumou podobnou té, kterou máte na E30 okolo motoru – před předním sklem. Na vrakovištích je jí určitě dost, takže trhat ji z Vašeho miláčka není nutné. Taky je hloupost přidávat větráčky. Ty jsou dobré tak na chlazení CPU, ale nedosáhnou ani zlomku tlaku, který by na Váš motor měl vliv .
Poslední rada směřuje k nákupu kónického filtru. Většinou jsou filtry určeny speciálně pro různé vozy. Jde tu především o obsah motoru. Čím větší obsah, tím větší filtr je potřeba. Jak praví známé heslo : “Na velikosti záleží”