Zástavba Xenonových výbojek do čočkových světlometů
Zástavba Xenonových výbojek do čočkových světlometů
Zástavba Xenonových výbojek do potkavacích čočkových světlometů není zas až tak náročná jak si každý myslí, je to relativně jednoduchá věc, jedná se vlastně jen o úpravu objímky světla, s patřičním vybavením je toto možně uskutečnit asi za necelé dvě hodiny. Takže co je potřeba, každopádně čočkové, tedy přesněji řečeno projektorové světlomety. Ty odpovídají svoji konstrukcí originálním xenonovým světlometům, paprsek světla se odráží od reflektoru a je čirou čočkou “promítán” na vozovku. Do obyčejných reflektorových světel je zástavba Xenonu též možná, to ale nedoporučuji, tam je úprava paraboly náročnější a je nutno použít i jiný typ výbojek (D2R) a nakonec to stějně nesvítí tak jak by mělo. Jako druhou věc potřebujeme samozřejmě Xenonová svítidla, ty se dají zakoupit buď jako sada na dodatečnou montáž, vyrábí ja např. firmy jako PHILIPS nebo HELLA a stojí 1699,- DM, ale dají se sehnat v Německu nové na inzerát za cca. 600,- DM. Tahle sada se skládá ze dvou napájecích jednotek, vysokonapětový kábel s konektorem, a dvě výbojky. Druhou možností získat tyto jednotky a výbojky je, vybudovat je z originálních xenonových světlometů např. z BMW sedmičkové řady, nebo i od jiných výrobců, ale věřtě že sehnání takovýchto světel třeba z bouraček a to ještě za rozumnou cenu, není vůbec jednoduché. Pro zástavbu do čočkových světel, se používají výbojky typu D2S. Její parametry jsou: 35W, délka 75 mm, průměr vrchní části patice je 32 mm, 25 mm úchytné části, a 18 mm konektorové části, 9 mm průměr skleněné baňky.
V projektorovém světlometu BMW (od výrobců HELLA a BOSCH) jsou od roku 7/87 používané žárovky typu H1. Objímka v reflektoru je tedy uplně jiná než na vybojky, musíme ji tedy upravit. Já jsem se rozhodl upravit ji tak, aby bylo možné v případě defektu výbojky nebo její napájecí jednotky použít i normální žárovky, v tomto případě typu H7, protože patice této žárovky je velikostí skoro identická jak vpatice xenonové výbojky. Takže nejlépe odšroubujeme celý reflektor i s čočkou, celou konstrukci napneme do soustruhu a vystroužíme ve vrchní části držáku žárovky místo na uložení vybojky. Vnitřní otvor soklu by neměl být větší než 26 mm, aby výbojka nepropadla dolu, ale ležela pěkně nahoře na držáku. Pokuď není po ruce zrovna soustruh, je toto možné provést i např. s vrtačkou a frézovou násadou, nebo ručně pilníkem. Otvor v pro žarovku v reflektoru musíme také zvětšit, pomoci malého kulatého pilníku obrousíme cca. 2-3 mm na levé a pravé straně, a cca. 5 mm nahoře a dole. Otvor musí mít mit tvar elipsy, protože po straně výbojky vede její elektroda. Vyzkoušíme jestli výbojka (a případně i žárovka H7) pasuje, správná pozice výbojky je vždy s elektrodou směrem dolů.
Pokuď vše pasuje jak má, namontujeme upravenou objímku s reflektorem zpět do světlometu. Tím je vlastně přestavba na Xenon už zhruba hotová.Další krokem je teď vyřešit upevnění výbojky. Původní žárovky H1 jsou upevněny v soklu drátkem, ten k vůli šířce patice výbojky nelze už dále použít. Úplně nejednoduší možností je vyvrtat v soklu držáku dvě malé dírky a samořeznými šroubky s podložky výbojku “přiskřípnout” Měl jsem to tak udělané, drželo to perfektně, ale můžou tu nastat potíže s utěsněním a vtékání vody. Jezdil jsem sice i v dešti a problémy se zamlžováním světel jsem neměl, ale pro jistotu bych přes celou zadní část dal aspoň gumovou čepičku, tak jak to má např. Honda nebo další jiné značky aut. Pokuď je tento problém vyřešen, nasadíme konektor a přestavba
Druhá a myslím i daleko lepší varianta je použít originálního krytu čočkových světlometů, ten má na dolní straně těsnící gumičku, a da se jen pootočením lehce nasadit. Tím pádem nebudeme upevňovat výbojku na světlometu, ale bude jen zasunuta v konektoru Xenonů, které budou na stálo upevněny v uzávěru světlometů. Z uzávěru musíme nejdřív vytáhnout kontakty původních konektorů, a napasovat do něj konektor Xenonů
Obkreslíme tvar konektoru xenonu na originální uzávěr, a tento vyřízneme. Nejlépe to jde s letovací pájkou, prostě to úplně jednoduše proškvařit a podle potřebného tvaru dobrousit. Po přesném napasovaní konektoru v uzávěru a ve světlometu, přilepíme ho provizorně k uzávěru nejlépe sekundovým lepidlem. Ke stálemu přilepení můžeme použít např. dvousložkové lepidlo. Já jsem ale použít místo lepidla raději kaučukovou gumu která se dá zakoupit v tubě a je o něco tvrdší jak silikon, a to z důvodů případného odstranění konektoru od uzávěru a jeho použití v jiném autě. Tou gumou jsem zalil celý vnitřek uzávěru, a tak dostal docela pevné a zároveň i vodotěsné spojení. Vrchní část konektoru utěsníme pro jistotu též troškou gumy.
Takto upravený uzávěr nasadíme na světlomet, a pootočením zacvakneme. Teď se můžeme pustit do montáže světel na vozidlo a instalaci napájecích jednotek na přívod 12V proudu. Jednotky se připojují na původní připojení světel. Jednoduchá možnost připojení je uštípnout originální kábly s konektorem, a napojit na ně přímo napájecí jednotky. Druhá varianta, která je nutná pokuď li chceme použít i žárovek H7, je ponechat původni konektor a napojit jednotky tak, aby tu byla možnost v případě defektu použít opět normální žárovky, v tomto případě to jsou typ H7. Ty mají skoro stejný průměr patice jak Xenonové výbojky, pasují na upravenou objímku úplně bez problému, a dají se uchytit originálním drátkem.
A takto vypadá kompletně hotová instalace ( Výsledek je čistě jasné bílé světlo olemováno modrým spektrem které na fotce bohužel není tak poznat jak ve skutečnosti. V noci je vidět úplně dokonale, vozovka je osvětlena daleko víc do stran. Velice důležité je mít samozřejmě správně nastavená světla, dokonce bych doporučil je nastavit i o něco níž než je předepsano, jinak oslňují protijedoucí.
P.S. Podle zákonů Evropské Unie, není zapotřeba u vozidel s dodatečně montovanými Xenony před rokem výroby 1996, aby bylo vybaveno s dynamickou regulaci sklonu světlometů a odstřikovači, tak jak je to povinnost u všech nových vozidel vybavené Xenony! Stačí pouze manualní nastavení z kokpitu a odstřikovače jsou doporučené……