Zkušenosti majitelů e30 v ČR
Zkušenosti majitelů e30 v ČR
E30 je snad nejupravovanější auto v dějinách tuningu (nepočítám všechny možné Škodovky vypadající jak vánoční stromeček). Snad každý majitel E30 dělal nějakou úpravu, aby auto vypadalo a jezdilo lépe.
Bohužel si každý z těchto nadšenců udělal špatnou zkušenost s některými “autoservisy”. Ze sbírky zkušeností vznikl tenhle článek.
Ondra_m
To, že napíšu tenhle článek mě napadlo, když jsem s jedním kamarádem probíral naše praktické skušenosti s tuningem. Ono, se řekne tuning, ale jak na to? Asi né každý má ty znalosti, zkušenosti, prostory a hlavně čas aby mohl své představy o autíčku převést do reálu.
Etapa 1:
Každej asi s tuningem nějak začíná, asi ideální bude když popíšu své skušenosti a můj postup(řekl bych že bude podobnej většině lidí). Začalo to tak, že jsem chtěl auto a hodně mě lákaly BMW – silná, známá a kvalitní auta, mno a jednou jsem v jistém velkém, ale ne největším autobazaru koupil BMW, esteticky pěkné, černé a s brutálním (papírově) motorem, jelikož jsem tehdá o autech věděl asi tak to, že mají kola a motor, tak jsem se jen nechal svézt, ukecat prodejcem a koupil jsem ho – cena byla fakt dobrá. Po čase jsem začal tuningovat, samozřejmě způsobem, kterej odpovídal mejm finančním a vědomostním možnostem, takže, zelený, modrý a červený šprcky na obrysovky, zatmavený zadní lampy, 100W a 130W přední žárovky a podobné nesmyslné věci, to že auto vůbec nedosahuje seriového výkonu jsem nevěděl, neb jsem neměl možnost porovnání, časem jsem samozřejmě díky poruchám a zájmu začínal rozumět principům, pojmům, atd. a zjistil jsem, že tudy cesta prostě nevede, z bořeného auta nejde “levně” udělat frajerskej vůz. Toto zjištění mi trvalo dva roky… Až jsem se jednoho dne naštval a chtěl jsem to autíčko prodat, mno povedlo se, prodal jsem ho na náhradní díly. Tím snad pro mě skončila prvotní etapa zvaná první poučení a bastl tuning. Paraelní mezi etapa 1 a 2 (překrývá se) : S kamarády jsme si koupili, šádofku 105Sko, to bylo autíčko se kterým jsme jezdili a jezdíme Offroad, spanilé jízdy a spol… A toto auto mě přineslo hodně skušeností hlavně mechanických, díky němu jsem zjistil, že vyměnit nápravu není až tak náročná věc, pochopil jsem na ní principy přehřívání motoru, zapalování atd… , prostě jsem zjistil v porovnání s prvním BMW, že ono je to v principu to samé, jen na tom BMW je vstřikování a nějeký ten elektrický balast navíc, který, když člověk pochopí, tak je případná oprava hračka. Tož jsem taky zjistil, že průměrný automechanik, jakmile se má zajímat o to co je na autě špatně, tak nejprve mechanicky a když všechno, co zná, zklame, tak se začne zajímat o elektriku a většinou vyměňují čidla metodou pokus omyl nebo rovnou s tím nechtějí mít nic společného. Přitom, jak jsem sám zjistil, vstřikování, je sice technologicky složitá věc, ale při zjišťování problémů a jejich opravy je vcelku jednoduché, ale musíte k tomu mít nějaké podklady a schémata a umět je číst, což většina automechaniků nesplňuje a slovo multimetr taky moc neznají a jelikož skrz dráty neprotéká nic fyzicky hmatatelného a tak končí.
Etapa 2:
Koupil jsem jiné autíčko, mechanicky bylo naprosto v pořádku, vyjma drobností – destičky, a nějaký ten čep… Ale hlavní problém byl, že mělo vadu v elektrice – s touto vadou jsem to vědomě koupil s tím, že si to částečně sám a částečně pomocí autoservisů opravím. Ouha v tom nastal problém popsaný v mezi etapě, mno nakonec se ho podařilo vyřešit, pro znalé: vivat Uhlík. Na konci této etapy jsem měl seriovou 320i se sníženým podvozkem o 6cm v perfektním stavu. Jedniný, co by se dalo zařadit mezi trapnou odlišnost, jsou rychlý pruhy, lidově řečeno kokot pruhy, fofr proužky atd., díky kterým si mě někteří lidé řadí mezi buranovitý bastl tuning, ale zdání klame.
Etapa 3:
Díky internetu a zvláště stránkám www.e30.cz, www.e30.de a www.bmwe30.net, jsem se začal zajímat o nějaké ty úpravy drsnějšího ražení, ale opravdu jen teoreticky, nic jsem nechtěl dělat ani jsem nic neplánoval, proč úpravy? Byl jsem spokojen s autem tak jak bylo. Taky jsem začal zjišťovat, že informace které jsou na Netu dostupné, nejsou vždy v zákrytu s realitou, asi nejpodstatnější bylo, že jsem díky srazům získal kontakty na lidi co měli kontakty na jiné a tak. Dále jsem zjistil, že ti “nejchytřejší” a největší kecálkové na fórech nejsou zrovna ti nejskušenější a nejsou ten pravý zdroj informací, a že většina lidí, co ty skušenosti má tak je nerozdává, protože je to furt dokola to samé a hlavně je to, když už to člověk zná, nuda a nezajímavé. Taky jsem poznal jistého člověka, kterému jsem své teoretické představy říkal, a on mě tak nějak vyhecoval, až jsem se do toho pustil a provedl jsem dost zásadní tuning auta. Jelikož, nemám čas a hlavně ani prostory, kde by se dal rozebírat auťák, tak jsem potřeboval sehnat někoho kdo mi tu mojí představu převede do reálné podoby tak, aby to opravdu jezdilo. Ze známých firem, které se těmito věcmi zabývají, jsou BMW Tuning a Holeček, takže bylo nutné tyto firmy objet popovídat si s nimi, jestli jsou moje představy reálné a hlavně kolik by to stálo. V jedné firmě mi řekli, že moje představa není úplně to ono a navrhli jinou variantu, zhruba stejně silnou, avšak cena byla cca 100 000,- plus hodinovka za práci, kterou nebyli schopni ani v řádech odhadnout, ve druhé firmě to bylo dost obdobné, s tím, že cena za díly byla výrazně nižší, ale byla to celkově taková hádanka. Dál jsem zjistil, že technická serioznost není taky zcela jasná, protože přeci jenom už těm BMW rozumím a ohledně mnou chtěné úpravy z toho dělali složitější práci než ve skutečnosti je, a občas mi byli sdělovány i vyslovené nesmysly, hlavně co se elektroniky týče. Krásné bylo, že se tyto dvě firmy mezi sebou brutálně pomlouvaj, až to někdy hraničí s trapností. Mno, samozřejmě jsem se ptal i lidí – zákazníků na zkušenosti s těmito úpravci a bohužel musím říci, že jsem vlastně nenašel člověka, kterej by byl s odvedenou prácí plně spokojen, vždy v tom bylo nějaké ale. Někdy ty problémy, ať technické, finanční či lidské, byly závažné někdy méně, někdy více, každopádně jsem se s úpravou rozloučil, protože se mi zdálo, že se jedná o docela velkou částu pěněz a co jsem slyšel za zkušenosti, tak většina takovýchto přestaveb probíhala tak, že se auto rozebere a pak se udělá část a pak postupně je třeba tu něco támhle tu jinde a cena se zvyšuje a zvyšuje… – minimální zvýšení oproti dohodnuté sumě bylo vždy o půlku, ale častěji to pak ve výsledku stálo 2x než byl záměr a původní dohoda. A ne vždy to jelo tak jak by mělo.
Etapa 4:
Nějak mě to nedalo, tak jsem alespoň chtěl vylepšit podvozek a tak jsem koupil od kamaráda zadní koutoučovou nápravu a na jeho doporučení jsem si ho nechal namontovat u jeho servismena, pravda byl to takový garážista kutil, ale práci odvedl velmi precizně a cena byla taky zajímavá. Samozřejmě jsem se s ním začal bavit o mejch motorovejch představách a on mi udělal takovou cenovou nabídku, že mě tím velmi příjevně naladil já jsem si to musel znovu nechat projít hlavou. Samozřejmě jsem si ho “vyzkoušel” při dalších drobných opravách, například při opravně poničeného podběhu a uložení tlumičů po blbnutí v Sosnové. No nebudu napínat, šel jsem do toho. V prvé řadě bylo třeba sehnat díly, sháněl jsem jak já, tak i servisman. Já jsem dokázal sehnat vhodnej agregát i s autem, ale skončilo to tak, že servismen mi řekl, že to má špatnou elektriku – problém byl v tom, že by se musel předělat starej typ konektoru na novej :-) (časem jsem zjistil, že to by nebyl takovej problém, ale musel bych to udělat já), mno ale teď mě to nemrzí neb by ten motor potřeboval generálku, což by byla darda jako prase. Sháněl jsem dál, sehnal jsem další komplet motor za rozumnou cenu, ale servisman sehnal levnější, kterej zaručeně nepotřebuje generálku, super, bylo rozhodnuto, avšak jak jsem později zjistil a kvůli tomu jsem se docela i pohádal, tak ta cena byla sic nižší, ale bylo k tomu třeba koupit za další peníze elektriku, což by ten můj motor obsahoval, nějakou vhodnou převodovku a xxx dalších blbostí, takže to ve výsledku přišlo znatelně dráž. Díly byly, takže servisman mi všechno do auta namontoval a usadil, to do takového stavu, že auto jelo (samozřejmě chodil jsem za ním den co den a musel jsem ho korigovat, aby vše bylo podle mých představ). Jelo to dobře, bejt průměrnej tuner tak do toho skočím a jsem celej happy jak to jede a vše skončí, ale mě to nestačilo, protože jsem zjistil, že : není vůbec zapojená lambda – výmluva líp to jede bez ní (moje reálná zkušenost, že nikoliv), pak to zkoušel, jako že přijde pan.****** a elektricky to zapojí, aby to mělo plnej výkon i bez ní, na což jsem se s ním brutálně pohádal, protože pan.******** mi na auto nesmí šáhnout, protože bych to nesnesl a hlavně na otázku jak to udělá byla odpověď – výrobní tajemství. Skončilo to tak, že lambdu koupil za svý a namontoval a pak uznal, že to opravdu jede lépe. Další věc, nefungoval ekonomoměr, dle jeho slov nikdy nebude fungovat(když jsem se ptal před akcí tak tvrdil, že samozřejmě bude), mno nastoupil jsem já s multimetrem a za hodinku ekonomoměr začal fungovat. Spínač plného plynu nefungoval tak jak měl – zjistil jsem to vlastně jenom tak, že mě to napadlo přeměřit. Prostě bída, taková akce dodělej si sám. Dál jsem zjistil, že oni si za svojí prací stojí a i když jim člověk tvrdí, že je to nesmysl, ať to udělá jinak dle mě, tak mají svojí pravdu a přesvědčí je jen to, když vidí hotové, že to, co tvrdil někdo jiný, je pravda. Takových drobností jsem řešil xx a je fakt, že kdybych neměl chuť a náladu se v autě vrtat tak by to jelo a jelo by to dobře, ale když se do toho ještě povrtám tak zjišťuji ty drobné, ale podstatné bastlíky které když člověk odstraní tak se dostane tam kam chce. Ono otázka: kolik z vás si myslí, že tam má XXXkoní? Asi dost, ale můj pocit z praxe je, že realita upravených motorů je vždy horší než teorie. Sám, jsem zvědavej, až si to nechám změřit na brzdě, kolik mi bude naměřeno. Doufám, že dosáhnu alespoň seriového výkonu.
Nejčastější ochcávky servismenů:
Obecně kšeftařina, typicky: vy si necháte něco upgradnout, a ten díl, co zbyde, mu necháte, ostatně co s ním? Následují dvě možnosti, díl se vůbec neměnil, pocit vylepšení je pouze psychický, a nebo druhá možnost je, že “ten” díl na vyhození si servisman nechá a střelí ho jiném člověku, samozřejmě za plnou cenu. Další varianta je vtloukání nesmyslů, protože běžný člověk nemá většinou kde si ověřit pravdu, já se takhle spálil např. na předním stabilizátoru: nechal jsem si namontovat tvrdší. Realita byla taková, že tam zůstal stejnej nebo fyzicky jinej, ale stejného typu, jenže jsem si to hned nezkontroloval a zkontroloval jsem si to jen tak mimochodem až po půl roce a zjistil jsem, že ten stabilizátor má průměr sériového. Dokonce mi bylo chvilku tvrzeno, že průměr je stejnej, jen je tvrdší :-), stačilo málo, kouknout se do katalogu dílů, změřit některé hodnoty a pravda byla na světě, ochcali mě. Poučení: Vždy si vše překontrolujte přeměřte a je velmi velmi dobré vědět správné parametry a čísla dílů, jinak vás oberou jako nic. Nevěřte, žádnému servismanovi a vše kontrolujte. Přebylé díly si vždy odvezte, i když vám tvrdí, že nemají žádnou cenu, není to pravda, vše má cenu. Přebytky jim moc neprodávejte, vždy vám někdo nabídne lepší cenu než oni.
Závěrečné motto: “Tuning? Ten se nikdy nevyplatí.”
Váš Ondra_m
Fido
Rozhodně je dobře, že se tady článek tohoto typu objeví, snad to pár lidem otevře oči. Já jsem měl naprosto stejné (možná horší) zkušenosti se svým bývalým mechanikem, který mi vždycky navykládal spoustu bludů a realita byla taková, že co mohl tak zbastlil, slepil a tak podobně. Ještě, že jsem od něj včas utekl a předal autíčko panu Uhlíkovi, který z něj v relativně velmi krátké době zase udělal (skoro) nové auto, kde všechno funguje opravdu tak, jak má. Svatá pravda je, že si spousta lidí myslí, že když auto svěří nějakému rádobyúpravci a ten jim tam namontuje třeba čip, že auto má najednou o 20 koníků navíc a jede úplně super. Většinou to je opravdu jenom obelhávání sama sebe, něco jako, když by člověk jedl celaskon a věřil, že to jsou antibiotika :-), zkrátka pouze a jenom subjektivní pocit. Úpravy motoru je nutno provádět s citem a hlavně je většinou nutno upravit víc věcí najednou, jedna věc bez druhé bude sice fungovat, ale nepřidá ani koníka.
…. Fido se touto poznámkou navnadil a doplnil svojí poznámku o několik zážitků a poznatků…..
Já a moje E30 aneb pár praktických rad, zkušeností a postřehů při v podstatě jakékoliv činosti s vaším čtyřkolovým miláčkem. No nějak mi to nedalo a tak i já jsem se rozhodl sesmolit pár řádků o svých zkušenostech s E30tkou. Vzhledem k tomu, že E30 pozitivních jedinců je u nás (a i u nás v klubu) docela hodně tak věřím, že moje poznatky někdo využije a pokud mu to bude ku prospěchu, budu jenom rád.
Svojí E30 jsem koupil asi před třemi lety a bylo to hned moje druhé auto po Š120. Na té jsem se naučil všechno podstatné a musím říct, že od té doby umím jezdit takřka se vším, co má čtyři kola (teda kromě náklaďáků a autobusů). Z toho plyne první ponaučení: Kdo umí jezdit se Schade, umí jezdit se vším! No zpátky k BMW. Byla to snížená 320i z r. 86 v tmavě šedé metalíze a v základní výbavě. Cena byla velmi dobrá a stav ucházející. V té době jsem ještě o autech nevěděl zhola nic a E30 jsem si vybral proto, že se mi líbily její linie a protože je to držák. Sebou jsem měl v té době ještě svého mechanika, který auto znalecky obhlídl, zjistil, co je kde špatně a kolik do něj budu muset ještě zainvestovat aby bylo bez problémů provozuschopné. V té době byl ještě relativně spolehlivý a tak splnil, co slíbil. Do týdne bylo auto přezuté, vyměněny všechny náplně, svíčky, filtry a opravené drobné rezy na karoserii. Začal jsem s autíčkem jezdit a čím dál tím víc se seznamovat a také se mi čím dál tím více líbilo. To trvalo asi rok a za tu dobu mě nikde nenechalo, ani jsem do něj nemusel dát ani korunu. Jediná vada byla, že když jsem ho sešlápl tak modře kouřilo (v té době jsem ještě nevěděl, že by to mohl být problém a můj mechanik mi to samozřejmě neřekl), ale to dělalo už od začátku a protože to jezdilo pořád stejně dobře tak jsem si z toho nic nedělal. Napřesrok po zimě jsem si řekl, že by autíčku neuškodil nějaký mírný tuning plus drobné opravy po kruté zimě a tak jsem se jej opět rozhodl svěřit svému mechanikovi, který mi na každém kroku básnil o tom, co všechno s tím provede. Jelikož jsem v té době dostal na trvalo služební auto tak jsem na něj ani nijak moc nespěchal a tak byl výsledek hotov za zhruba čtyři (!!!) měsíce. No posuďte sami. Na autě byly nové prahy (vypadají moc dobře, problém byl, že ani ne za půl roku z nich oprýskala skoro všechna barva a začaly nechutně reznout), nový zadní spoiler pod nárazníkem (vypadá dobře, ale taky na něm začíná být vidět, že není udělaný 100% – naštěstí je z plastu), nová výfuková soustava se čtyřmi koncovkami (to je asi to nejlepší, co na autě mám a asi to jediné, co udělal dobře), lízátko na zadním okně (odlepilo se po cca 3 týdnech), podložky na zadních kolech a prý sportovní filtr v motoru a lehce upravená elektronika (“sportovní filtr byl vyroben tak, že se stará vložka vyřízla a do ní se dala normální nová – když jsem to viděl tak jsem myslel, že mě klepne. Na elektroniku nebylo šáhnuto). Za tohle všechno si řekl docela velkou sumu a já blbec mu jí zaplatil. Auto teď modře kouřilo i při volnoběhu, ale pořád jelo docela dobře i když žádné avizované zlepšení jsem nepociťoval. Po zhruba dvou měsících od převzetí se začaly projevovat závažné závady na motoru, které byly vždy “odborně opraveny” stále stejným mechanikem. Tuhle zimu mi už došla trpělivost, protože motor (ač stále fungoval) jevil známky, že už dlouho nebude mezi živými a já jsem tak stál před dalším důležitým rozhodnutím. Buď udělám kompletní GO a nebo si seženu motor jiný. Původně jsem myslel, že provedu podobnou brutální zástavbu jako Ondra_m, ale potom vzhledem momentálnímu nedostatku financí jsem se rozhodl pro koupi stejného motoru, jenom novějšího ročníku a v nepoměrně lepším stavu. Oproti všem předpokladům jsem motor sehnal právě od Ondry_m a ač všichni víme, co v poslední době se svým autem vyváděl tak byl ve výtečně formě, což potvrdil i Mistr Uhlík. Právě u něj jsem tuhle přestavbu nechal udělat (bývalému mechanikovi jsem řekl, že je to fušer a že už mu nedám spravit ani koloběžku) a to včetně kompletní (kromě pístních kroužků) GO zmíněného motoru. Nebyla sice potřeba, ale když už byl venku. Provedl i kompletní výměnu zadních brzd, které byly na prach (bývalý mechanik tvrdil, že je cca před 5000 měnil) a opravil i jiné nefungující věci. Cena nebyla vůbec hrozná (není nejlevnější, ale rozhodně je spolehlivý. Co řekne, to dodrží) a auto teď jede jak nové. Ještě jsem na Uhlíkovo doporučení koupil platinové svíčky NGK a natankoval VPower Racing 99+ a musím říct, že rozdíl oproti normálnímu N95 je opravdu znát, zvláště po překročení 4000 otáček. Zkrátka se ta investice vyplatila.
No a teď malé shrnutí: – Když půjdete E30 kupovat, vždy sebou mějte někoho, kdo tomu OPRAVDU rozumí, pokud tomu nerozumíte vy sami. Po ČR lítá spousty neuvěřitelných vraků a ten vy koupit přece nechcete. – Je nutné si předem říct jestli chcete auto jenom na sezonu nebo na nějaký delší čas. Je totiž opravdu těžké sehnat auto, do kterého by jste už nemuseli investovat ani korunu a když už se vám to povede tak vás z cenovky trefí šlak. – Cena takřka nidky není úměrná kvalitě. Můžete sehnat totální mršinu, která pouze vypadá dobře, za pár tisíc i za pár desítek tisíc. To samé je s autem v relativně dobrém stavu. Může být za 40 000,— a nebo taky za 80 000,— (klidně i za mnohem více, ale od téhle hranice už by mělo opravdu vypadat hodně k světu), záleží na původním majiteli. Bohužel spíš platí první varianta, totiž že se vám bude někdo snažit prodat auto před smrtí za přemrštěnou cenu. – Zkontrolovat si všechny doklady. Spousta aut jezdí na jiných papírech a komu by se chtělo jedit s dvoulitrem a platit ručení na 2.7 (viz jeden známý člen :-)) – Pokud nebudete mít vyloženě hodně štěstí tak koupené auto nikdy nebude ve 100% stavu a proto je podle mě asi nejlepší variantou si udělat celkový rozpočet, za X peněz koupit auto s tím, že do něj dalších X peněz nacpete a přetvoříte si jej k obrazu svému. Jednak si uděláte všechno tak, jak budete chtít a jednak budete mít jistotu (teda pokud budete mít dobrého mechanika, ne jako já toho minulého), že ty brzdové destičky jsou tam opravdu nové :-) (prodávajícím se ne nedá moc věřit – kontrolovat, kontrolovat a zase kontrolovat! Žijeme v tržní ekonomice a každý chce vydělat co nejvíc.) – Co se výběru typu týče tak asi záleží na vkusu a finančních možnostech. Osobně preferuju šestiválce, protože jsou jednak silné a jednak hodně vydrží. Jeden člen klubu má 325i v automatu a ač má motor najeto něco před 330 tisíc, přede jakoby nic. Samozřejmě se nebavím o raritách typu 320is, M3 – u těch je předpoklad, že si je lidé hýčkají a nekupují si je proto, aby je při každé příležitosti ničili (ale pravidlo o kontrole platí u VŠECH aut!), jak je u některých vlastníků E30 smutným zvykem :-( . – Spotřeba záleží na stylu jízdy, i s 316i se dá jezdit za 13 a s 325i za 9l :-). – Možná ještě jeden můj osobní názor na tuning, konkrétně na zvýšení výkonu motoru. Vzhledem k tomu, že jen málo z těchto aut má nalítáno pod 200 000 km, je nutné brát v potaz i částečné opotřebení motoru a nechtít po něm výkony jako mají auta dnešních ročníků. Výrazný tuning motoru by proto vždy měla doprovázet alespoň částečná GO, jinak vám toho moc nenavrčí.
Na nějakém dalším sraze nashle.
Fido
Štěpán Černý
Ondra_m mě požádal, abych se podělil o svoje zkušenosti s koupí a provozem mojí E30 a abych připsal něco o zkušenostech se servisy.
Kluci tady přede mnou popsali svoje zkušenosti s provozem a servisem E30. Když to čtu, tak mě napadá, proč jen to je všude tak stejný?
S mym autem sem si taky užil podobný radosti i když u mě to bylo rozšířeno o další záležitosti způsobené mojí neznalostí v oblasti koupě auta a atypickou konfigurací vybraného stroje.
První a největší problém jsem si způsobil sám, a to výběrem “firmy” přes kterou jsem auto kupoval. Přede mnou s nimi spolupracoval můj dobrý známý a vzhledem k tomu, že zakázka proběhla až na plnění termínů vcelku dobře, tak jsem se rozhodl, že auto koupím přes ně. Moje rozhodnutí koupit starší BMW bylo založeno na zjištění, že za v podstatě stejnou cenu můžu mít sériovýho Favorita nevalný kvality nebo slušnou E30 stejně starou a patrně kvalitnější. Navíc jsem měl velký sen mít jednou svýho baworáka….
Za těchto okolností jsem svoli k tomu, aby mi po českých a zahraničních autobazarech vyhledali zachovalou E30 bez výbavy do 50 000 Kč. Zachovali se jako správní obchodníci a dodali mi několik nabídek vozů od úplných vraků až po docela slušné stroje. Na první pohled mě zaujala nápadná 325iX s maximální výbavou. Sice nebyla přesně podle mého zadání (měla maximální výbavu a byla drazší 65 000 Kč ), ale byla natolik dráždivá a přitažlivá, že jsem se velice rychle rozhodl. K rozhodnutí mě přivedl i fakt, že zprostředkovatelská firma mi nabídla podezřele výhodné podmínky nákupu a financování (první splátka 5000 a každý další měsíc stejnou splátku bez navýšení, auto bylo ihned moje a nemusel sem ničím ručit, navíc zaručen servis a roční plná záruka na funkčnost vozu).
Auto stálo v bazaru v Karlových Varech. Jel jsem se na něj podívat a hned se mi zalíbilo, automatická převodovka, plná elektrická výbava, klima, Webasto, board computer a spousta dalších věcí. Slovo dalo slovo a další den už můj vytoužený vůz frčel do Mělníka na dílnu, aby mu mohla být provedena úvodní prohlídka obsahující i výměnu kapalin a brzdového obložení.
Auto mi dodali asi po 14 dnech s tím, že udělali asi 1/4 věcí a že jim to musím ještě na cca měsíc dát! Chvíli sem prskal, ale vzhledem k tomu, že sem neznal nikoho jiného, kdo by mi auto spravoval, tak sem jim auto vrátil. Při předání mi bylo slíbeno, že za ten měsíc budu mít v autě spoustu vylepšení a modifikací včetně sportovního výuku, rádia s changerem, alarm apod. Na konec se mi vrátilo po 6 týdnech a kromě totálně zbastleného a zmršeného výfuku a nových fólií na sklech (stejně nebyly podle mých představ) nebylo uděláno vůbec nic. Navíc se mi asi po 200 km utrhl McPerson na pravém předním kole. Shodou okolností se to stalo zrovna při průjezdu Mělníkem, takže auto opět putovalo do RST. Bohužel jsem netušil, že v ten okamžik dlužili každému, koho potkali a že se jim berňák chystá obstavit konto kvůli neplacení daní. Všichni od nich zdrhli, jenom já jak starej dobrej vůl platil a platil. Nakonec to dopadlo tak, že sem doplatil cenu auta, zaplatil za opravu McPersonů a na auto nebylo ani sáhnuto. Po 1/2 roce bez auta, jsem byl nucen vypůjčit prachy, a zaplatit opravu znovu v jiném servisu.
Z “firmy” RST vymáhám peníze za zaplacené a nezhotovené práce dodnes.
Ale auto už jezdilo a to bylo hlavní. Nebylo to sice dokonalé, motor měl vibrace, nefungovalo ABS a zlobilo stahování okének. Po cca 1/2 roce se přiblížil termín výměny oleje a já začal hledat jiný a spolehlivější servis. Prostřednictvím kamarádky se mi podařilo zkontaktovat výše zmíněného pana Uhlíka. Ten se autem projel a pustil se do oprav. Znovu vyměnil všechny kapaliny, svíčky, rozvoďák a čidla ABS, vyčistil volnoběžný ventil atd. Za 3 dny (jaká změna proti mělnickým umělcům) mi volal, že auto je připraveno. Cena nebyla tak strašná a auto se chovalo jak vyměněné. Motor byl tižší, šel pravidelně a radikálně klesla spotřeba (z 10 na 9,5 l/100). Od té doby jezdím pouze k němu, auto mi udržuje ve slušném stavu a k mé naprosté spokojenosti.
A opět malé shrnutí mých poznatků:
- před nákupem si ujasněte, co od auta očekáváte a k čemu by mělo sloužit, podle toho si vyberte typ – k prohlídce vytypovaného vozu pozvěte někoho, kdo autům opravdu rozumí – nedoporučuji koupi “hotového tuningu”, protože tyto vozy mají většinou hodně za sebou a motory jsou na hranici životnosti – ihned po koupi odvezte auto do spolehlivého servisu a nechte udělat preventivně kompletní prohlídku a výměnu všech kapalin – v případě, že chcete navyšovat výkon motoru, počítejte s jeho GO a s tím, že výkonnější motor vyžaduje kvalitnější podvozek a lepší brzdy – chcete-li jezdit a nejste-li zruční automechanici s možností přístupu k dílům a nemáte stálého servicemana, který zná vaše auto jako svoje, tak nechte motor co nejvíce podobný sérii, protože nejhorší co může být je zjišťovat, ze kterého typu BMW je zrovna tento konkrétní díl….
Přeju klidnou jízdu s BMW E30