LED diodové blinkry v zrcátkách
Návod na umístění blinkrů do zpětných zrcátek u BMW E30
Celkové náklady jsou asi 250,- Kč, ale práce ( hodinářské ) je to na dva dny.
Kdyby mě snad někdo podezříval, že jsem tento nápad okoukal z Mercedesu, tak musím říct, že je to tak :-) , ale proč nepřevzít od konkurence dobrý nápad, že ?
Soupiska materiálu :
-2 ks -kuprexitová destička rozměru 15 × 35 mm
-12 ks -LED dioda průměr 5 mm, ozn. L-HLMP-DJ24 (cena za ks 16,50 Kč )*
-12 ks -odpor 680 ohmů, co nejmenší velikost (cena za ks 0,80 Kč )*
-12 ks -objímka na LED diodu jednodílná ( dříve vyráběné jsou dvoudílné, ale to by asi nešlo )
-asi 3 m tenkého kablíku
-2 ks – konektor na spojení drátů – sameček
-2 ks – konektor na spojení drátů – samička
-podle barvy auta ještě kousek samolepící folie,nejlépe stříbrné – viz dále
- tyto ceny platí v prodejně GM Electronic v Praze na Florenci v Sokolovské ul. Myslím, že katalogové označení by mělo být všude stejné.
Postup:
1. Sundáme zrcátka z auta
2. Vymontujeme z nich skla
3. Naměříme na zrcátkách díry pro LEDky – tišťák je myšlen tak, že rozteč jednotlivých diod bude 1 cm. Ideální je, začít uvnitř zrcátka těsně vedle mechanismu ovládání skla a postupovat směrem od auta. Diody jsou rozmístěny 2 vodorovně, 3 svisle, tj. jako šestka na hrací kostce. Díry vrtat opatrně, začít radši menší a pak zvyšovat průměr. Mě to vyšlo něco přes 6 mm, ale záleží, v kterém místě zrcátka vrtáte. Hlavně furt zkoušet cpát do děr ty objímky, musí tam jít fakt na těsno. Teď je potřeba rozmyslet konečnou vnější podobu blinkru. Já mám šedivý auto, takže jsem nechal jen diody, ale u jiných aut bych asi vystříhl ze stříbrné folie tvar blinkru včetně děr a nalepil ho na zrcátko – zkoušel jsem to, ale na šedým autě to vypadá líp bez toho.
4.Nyní výroba tišťáku podle tohoto obrázku. Abych se vyhnul leptání, stačí vzhledem k jeho jednoduchosti vyškrábat přerušení vhodným nástrojem, např. špičkou jehlového pilníku. Díry na LEDky větší, klidně 1 mm.
Obrázek plošňáku je ve fotogaterii!!!
5.Do tišťáku zapájet odpory, drátovou propojku a přívodní dráty. POZOR ! LEDky ještě ne.
6. Vzhledem k tomu, že okraje zrcátkového mechanismu jsou kovové, je vhodné na ten, co je těsně vedle diod, nalepit kus izolační pásky.
7. Nyní nacpeme do děr v zrcátku objímky na diody – klidně všechny. Potom do nich dáváme diody a sice tak, že diody směřují katodami ( tj. “ mínusy ) k sobě. Diody lze klidně domáčknout třeba malým šroubovákem – objímky musí “ zacvaknout “. Pozor na polarizaci diod – je dobré je tam cpát rovnou tak natočené, jak mají být, pak se to těžko dohání – hrozí poškození diody.
8. Teď bychom měli tedy mít v zrcátkách všech šest diod a hotový tišťák. Přichází největší sranda – je potřeba nožičky diod vhodně naohýbat a navléknout na ně ten tišťák a to tak, že všechny najednou – viz obrázek. Trvalo mi to skoro hodinu, doporučuji jednu nebo i dvě pinzety a pevné nervy. Jakmile se to podaří, je téměř vyhráno, stačí tišťák dotlačit co nejvíc na diody, všechny LEDky opatrně připájet, odštípat konce a pak už je to brnkačka.
Nyní doporučuji zkušebně připojit oba dráty na 12 V, mělo by svítit všech šest diod.
9. Teď už stačí jen drátky z tohohle výtvoru protáhnout podle původního svazku v zrcátku ( to je taky dobrá sranda ) a zhruba ve stejné délce, jako končí originální konektor zakončit i naše dráty, nejlépe konektory. Je vhodné si pamatovat, který je plus a který kostra :-))
10.No a teď už jen sklíčko zpátky, zrcátko namontovat a první fáze je hotová.
11.Teď rozebrat dveře, protáhnout dva dráty, jeden ukostřit ( já ho připojil na kostru serva centrálu, takže jsem tahal jen jeden drát ) a na oba v tom trojúhelníčku z druhé strany zrcátka přidělat opačný konektor, než který vede od těch světýlek.
12. Zbývá jen oba plusy připojit na patřičný blinkr – doporučuji oba u spínače varovných blinkrů, jsou tam vyvedené obě větve, pravá i levá.
13. Blinkry blikají ( nebo by teda měly . . . )